Aktualności

Akademia Wymiaru Sprawiedliwości – Immatrykulacja roku akademickiego 2024/2025 w Warszawie

3 października br. w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, w Warszawie, odbyła się uroczysta Immatrykulacja studentów jednolitych studiów magisterskich na kierunku Prawo oraz studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne oraz studiów niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne.

Wydarzenie to, będące ważnym momentem w życiu każdej uczelni, zgromadziło zarówno kadrę akademicką, studentów, jak i zaproszonych gości.

Uroczystość rozpoczęła się od wprowadzenia orszaku Rektorskiego oraz odśpiewania hymnu narodowego, po czym głos zabrał Rektor-Komendant AWS dr Michał Sopiński, który oficjalnie przywitał nowych studentów oraz wszystkich zgromadzonych. W swoim przemówieniu Rektor-Komendant podkreślił znaczenie edukacji i rozwoju w dzisiejszym świecie oraz zachęcał do pełnego zaangażowania w życie akademickie i naukowe uczelni.

Rektor-Komendant poruszył także temat, który jest niezwykle ważny – relacja mistrza i ucznia. (…)To więź, która od wieków stanowi fundament procesu nauczania i rozwoju człowieka, nie tylko w szkole, ale także w życiu zawodowym i osobistym. Ale co ważne, jest to także relacja, w której obie strony – zarówno mistrz, jak i uczeń – nieustannie uczą się od siebie nawzajem.

W tradycyjnym ujęciu mistrz to osoba, która osiągnęła wysoki poziom wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie. Przekazuje swoją wiedzę uczniowi, dzieli się doświadczeniem, prowadzi go i pomaga stawiać pierwsze kroki na nowej ścieżce. Jednak ten obraz, choć piękny, nie oddaje w pełni prawdziwej dynamiki relacji, która zachodzi między mistrzem a uczniem. W rzeczywistości proces nauki jest dwustronny, bo każda lekcja, każde pytanie i każda odpowiedź to także nauka dla mistrza.

Uczeń nie tylko słucha, ale także pyta, kwestionuje, a czasem nawet inspiruje mistrza do nowych odkryć i refleksji. To uczniowie często sprawiają, że mistrzowie zmieniają swoje podejście, doskonalą się, szukają nowych dróg, by lepiej przekazać wiedzę. Ich świeże spojrzenie, zapał i otwarty umysł mogą stać się źródłem inspiracji. Dzięki temu mistrz nie stoi w miejscu – rozwija się, ewoluuje wraz z każdym nowym pokoleniem uczniów.

Rektor-Komendant podkreślił także relacje z drugim człowiekiem, które są jedną z najważniejszych i najpiękniejszych wartości w naszym życiu. To one nadają mu sens, kształtują naszą tożsamość i wpływają na to, jak postrzegamy siebie oraz świat wokół nas. Człowiek, jako istota społeczna, potrzebuje więzi z innymi, aby móc się rozwijać, czuć się zrozumianym, wspieranym i akceptowanym.

Kończąc swoją przemowę Rektor-Komendant zabrał zgromadzonych w metaforyczną podróż. Podróż, którą odbywamy każdego dnia – czasem świadomie, czasem nieco mniej. To podróż, która nie ma ostatecznego celu, a jej piękno tkwi w samym procesie. Mówił o nauce. Bo nauka to właśnie podróż – pełna odkryć, wyzwań, nieznanych terenów i niespodziewanych zwrotów akcji.

(…) Kiedy wyruszamy w podróż, często nie wiemy, co nas czeka po drodze. Tak samo jest z nauką. Każda nowa lekcja, każdy przeczytany artykuł, każda rozmowa czy doświadczenie otwierają przed nami nowe ścieżki, które prowadzą nas tam, gdzie być może nawet się nie spodziewaliśmy. Nauka, podobnie jak podróżowanie, to nie tylko zdobywanie wiedzy – to odkrywanie siebie, swoich możliwości, granic, a czasem nawet redefiniowanie swojego miejsca w świecie.

Kolejnym punktem programu było tradycyjne ślubowanie studentów pierwszego roku. W imieniu nowo przyjętych studentów tekst ślubowania odczytał ppłk dr Jarosław Rychlik – prorektor ds. operacyjnych Uczelni, po czym wszyscy studenci złożyli uroczyste przyrzeczenie, zobowiązując się do przestrzegania zasad etyki akademickiej, dbania o dobre imię uczelni oraz wytrwałego dążenia do zdobywania wiedzy.

Na zakończenie wydarzenia odbył się wykład inauguracyjny, który wygłosił dr hab. Jarosław Szczepański, prof. AWS, z Instytutu Nauk Prawnych poruszając temat Konstruktywizmu 
prawa europejskiego
, inspirując studentów do refleksji i naukowych poszukiwań.

Wspomniany w wykładzie konstruktywizm w prawie europejskim to teoria wywodząca się z nurtu konstruktywizmu społecznego, który początkowo rozwijał się w naukach społecznych, szczególnie w stosunkach międzynarodowych. Główna idea konstruktywizmu opiera się na przekonaniu, że rzeczywistość społeczna i instytucjonalna, w tym prawo, nie są dane z góry, lecz są wynikiem interakcji między jednostkami i grupami. Konstruktywizm zakłada, że normy, wartości, a także instytucje są konstruowane przez uczestników systemu i kształtowane przez wzajemne oddziaływania, procesy komunikacyjne oraz idee.

W kontekście prawa europejskiego konstruktywizm odnosi się do tego, jak normy i wartości wpływają na rozwój i interpretację tego prawa, a także jak tożsamości i interesypaństw członkowskich Unii Europejskiej są kształtowane przez te normy. Reasumując dr hab. Jarosław Szczepański podkreślił, że (…) konstruktywizm podkreśla, że UE to nie tylko organizacja gospodarcza, ale także wspólnota oparta na wspólnych ideach, które mają realny wpływ na rozwój i stosowanie prawa europejskiego.

Życzymy wszystkim nowym studentom powodzenia w nadchodzących latach akademickich, wielu sukcesów naukowych oraz satysfakcji z rozwoju osobistego i zawodowego!

Pozostałe aktualności

Masz pytania?

Napisz do nas. Na każdą kwestię postaramy się odpowiedzieć tak szybko jak tylko będzie to możliwe.

Dbamy o Twoją
prywatność

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Skip to content