Książka zawiera krytyczny przegląd krajowych i międzynarodowych doświadczeń z zakresu szkolenia kompetencji międzykulturowych na potrzeby bezpieczeństwa i obronności, oraz ocenę implementacji modelu operacjonalizacji kultury dla potrzeb Polskich Sił Zbrojnych. Model ten stworzony został przez Autorkę jako owoc ośmiu lat badań, doświadczeń dydaktycznych, pracy terenowej oraz podróży studyjnych przeprowadzonych w między innymi Rezerwacie Indian Lakota Standing Rock (2008), obozie dla uchodźców palestyńskich Yarmouk (2010), tureckich instytucjach wojskowych (2011), US Army War College i US Central Command (2012), Joint Special University, USAWC, West Point, US Naval War College (2015), oraz na Ukrainie (2016). Ponadto, przedstawiono w niej również charakterystykę możliwości wdrażania technik i metod szkolenia kompetencji międzykulturowych oraz operacjonalizacji kultury na szeroko pojętym polu bezpieczeństwa i obronności, oraz ich perspektyw rozwoju w czasach kiedy „zdobywanie serc i umysłów” może być już nie tylko metaforą.