Starszy wykładowca, Instytut Penitencjarystyki, Kierownik Katedry Psychologii Penitencjarnej Instytutu Penitencjarystyki.
Bąk Marcin
e-mail: ,
Asystent, Instytut Penitencjarystyki
Absolwent studiów magisterskich na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych. Specjalność – Komunikacja Masowa. Dziennikarz radiowy, telewizyjny i internetowy. Związany z rozgłośniami warszawskimi, Radio Józef, Radio Plus, Radio Warszawa, w których realizował liczne audycje autorskie o tematyce społecznej i naukowej. Od 2016 roku związany z Telewizją Republika, na antenie której zrealizował kilka cykli programów publicystycznych, popularyzatorskich i popularno – naukowych. Prowadzący w studio programy publicystyczne i polityczne. W latach 2020 – 2023 prowadził w internetowej telewizji Salve.Net program publicystyki politycznej. Stały felietonista internetowego Tygodnika Solidarność Tysol.pl. Od 2018 roku współpracował z Instytutem Współpracy Polsko-Węgierskiej im Wacława Felczaka. W ramach współpracy prowadził jako moderator liczne konferencje, miedzy innymi w ramach projektu „Europa Karpat”. Prowadził też w latach 2020 – 2023 w ramach zajęć Uniwersytetu Letniego w Krasiczynie zajęcia dla studentów z Polski i Węgier z zakresu warsztatu dziennikarskiego oraz pracy przed kamerą. Specjalizuje się w wystąpieniach publicznych, technikach komunikacji, autoprezentacji i sztuce perswazji.
Doktor Nauk Społecznych w Dyscyplinie Nauki Socjologiczne. 2023: Uzyskanie stopnia doktora Nauk Społecznych w Dyscyplinie Nauki Socjologiczne. Tytuł rozprawy doktorskiej: „Początki penologii – kara jako element społeczeństwa demokratycznego. Studium twórczości Francisa Liebera” 2016 – 2023: Międzywydziałowe Środowiskowe Studia Doktoranckie przy Wydziale Historycznym z siedzibą w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim; 2016: Tytuł magistra Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, WSNSiR, UW Tytuł pracy magisterskiej: „Penologia u źródła. Francis Lieber- twórca penologii i jego dzieło” 2014-2016: Studia magisterskie na kierunku Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji WSNSiR UW. 2014: Tytuł licencjata Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, WSNSiR UW Tytuł pracy licencjackiej: ”Ołobok – tradycyjna wieś lat 30-tych i 40-tych XX wieku jako środowisko wychowawcze. Analiza zjawiska na podstawie wywiadów pogłębionych” 2011-2014: Studia licencjackie na kierunku Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, WSNSiR UW. Zainteresowania naukowe: Powstanie i rozwój naukowej refleksji nad zagadnieniami związanymi z karą kryminalną i przestępstwem, powstanie dziedziny kryminologii i penologii w kontekście rozwoju nauk społecznych, przestępstwo i kara jako element życia społecznego (sposób postrzegania ukaranych, sposób postrzegania rodzajów kary i jej wymiaru, populizm penalny, percepcja skazanego na karę), życie skazanego przed, w trakcie i po wykonaniu kary, alternatywne formy kary pozbawienia wolności, sprawiedliwość naprawcza, probacja, prawa człowieka a kara, „humanitaryzm” w karaniu (perspektywa historyczna i współczesna), historia kary kryminalnej.
Profesor AWS, Instytut Penitencjarystyki.Kierownik Katedry Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych Instytutu PenitencjarystykiDoktor habilitowany, profesor Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie. W roku 2008 uzyskał stopień doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie w Ružomberku. W roku 2005 uzyskał stopień doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie. Zakres zainteresowań badawczych to rodzina i jej funkcjonowanie we współczesnym, zmieniającym się świecie. W ramach badań naukowych diagnozuje zagrożenia dla rodziny ich przyczyny i konsekwencje.
Czarkowski Jakub, dr prof. AWSe-mail: Numer ORCID http://orcid.org/0000-0001-6212-5763Prorektor ds. dydaktycznychProfesor Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, wykładowca akademicki, badacz i nauczyciel dyplomowany. Posiada doświadczenia w nauczaniu „Media w Edukacji”, „Komputerowe wspomaganie procesu kształcenia”, „Pedagogiczne aspekty technologii komputerowej”, „Metody badań społecznych”. Doświadczenia zawodowe zdobywał w placówkach specjalnych, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, Rodzinnym Domu Dziecka. Zajmował stanowisko dyrektora Liceum Ogólnokształcącego, dyrektora Bursy. Zajęcia akademickie realizował na UW WP, APS, UW-MSC SWPS i innych. Prowadził projekty badawcze m.in. „Rodzice o szkole” został przygotowany przez Fundację „Rodzice Szkole” w ramach projektu „Rodzice dla szkoły – Rodzice dla społeczeństwa” współfinansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności czy „Społeczny obraz pieczy zastępczej” realizowany w UW-MSC. Jest członkiem redakcji czasopism specjalistycznych m.in., „International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (IJPINT), Harcerstwo.Galas Barbara, dr hab.e-mail: ,Profesor AWS, Instytut Penitencjarystyki
e-mail: Numer ORCID 0000-0001-7701-9402Dyrektor Instytutu PenitencjarystykiDoktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki (2013 r.), absolwentem kierunku pedagogika ukończonego na Uniwersytecie Wrocławskim (2007 r.) oraz studiów administracyjnych I stopnia (2011 r.) i studiów podyplomowych z zakresu prawa karnego wykonawczego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego (2008 r.). Ukończył również Studia podyplomowe z zakresu penitencjarystyki dla kandydatów na oficerów Służby Więziennej (2022 r.) realizowane w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości. Od 2014 r. jest funkcjonariuszem Służby Więziennej, obecnie pełniącym służbę na stanowisku dyrektora Instytutu Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.W latach 2013-2019 pracował jako adiunkt w Zakładzie Resocjalizacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarnej, demografii więziennej, readaptacji i reintegracji społecznej osób skazanych oraz struktury organizacyjnej i funkcjonowania więziennictwa w Polsce.Jabłońska Marta, mjr
e-mail: ,Starszy wykładowca, Instytut PenitencjarystykiW służbie od 2014 roku, z wykształcenia psycholog.
Jasiński Jacek, mjr
e-mail: ,
Starszy wykładowca, Instytut Penitencjarystyki
W 2005 roku przyjęty w szeregi Służby Więziennej na stanowisko młodszego wychowawcy w Zakładzie Karnym w Kaliszu. Od 2012 roku w Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu na stanowisku wykładowcy. W 2020 roku przyjęty do Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.
e-mail: Numer ORCID 0000-0002-1343-6060Adiunkt, Instytut PenitencjarystykiDoktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską pt. „Przygotowanie kompetencyjne psychologów do pracy w Służbie Więziennej w perspektywie kształcenia i doskonalenia zawodowego” w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Tytuł magistra psychologii uzyskała na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku profilaktyki społecznej i resocjalizacji, szkolenia w zakresie psychoterapii systemowej rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz licznych kursów i szkoleń z psychologii, pedagogiki i resocjalizacji. Uczestniczka studiów doktoranckich w School of Graduate Studies, Department of Psychology, University of Toronto, Canada. Autorka artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy psychologicznej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi, w tym z osobami pozbawionymi wolności w Zakładzie Karnym w Kluczborku. Psychoterapeutka w trakcie procesu certyfikacji w nurcie systemowym. Porucznik Służby Więziennej, asystent w Instytucie Penitencjarystyki w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.Kanarek-Lizik Dorota, dre-mail: Numer ORCID 0000-0002-1336-3228Adiunkt, Instytut Penitencjarystyki,Kierownik Katedry Pedagogiki Penitencjarnej Instytutu PenitencjarystykiDoktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. W latach 1991-2007 funkcjonariusz Służby Więziennej związany z Aresztem Śledczym w Bydgoszczy. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Instytucie Nauk o Rodzinie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Współautorka trzech monografii naukowych poświęconych jednostkom penitencjarnym w Bydgoszczy, Inowrocławiu i Włocławku. Autorka monografii naukowej pt. „Adaptacja skazanych do warunków więziennych w Polsce” oraz artykułów naukowych o tematyce związanej z więziennictwem i resocjalizacją. Redaktor naukowy monografii studenckich z serii wydawniczej Młoda Penitencjarystyka pt. „Wybrane aspekty instytucjonalnych oddziaływań resocjalizacyjnych we współczesnej Polsce (Tom I) oraz pt. „Interdyscyplinarność praktyki penitencjarnej. Pomiędzy doświadczeniem a początkami badawczych inspiracji (Tom II).Realizowana działalność naukowo-badawcza dotyczy adaptacji skazanych do warunków więziennych, obrazu przestępczości w Polsce, problematyki odbywania kary pozbawienia wolności w Polsce i na świecie oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej w jednostkach penitencjarnych.Khyzhna Olga, dr hab.e-mail: Numer ORCID 000-0001-5882-8933Profesor AWS, Instytut PenitencjarystykiKołodziejczyk Witold, dre-mail: Numer ORCID 0000-0002-7282-3677Profesor AWS, Instytut Penitencjarystyki.Katedra Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych.Sekretarz Rady Dyscypliny Naukowej Pedagogika w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w Instytucie Penitencjarystyki.
W latach 2002-2007 dr Kołodziejczyk był Nauczycielem Konsultantem w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, gdzie odpowiadał za rozwój e-learningu w procesie doskonalenia nauczycieli.W latach 2007-2008, pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych. W 2008 roku Koordynator Programów EFS w Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, koordynował projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W latach 2009-2013 dr Kołodziejczyk był Dyrektorem Collegium Futurum – autor innowacyjnego gimnazjum i liceum w Słupsku, które jako jedno z pierwszych w Polsce stało się pionierskim projektem, wyznaczającym nowe standardy w kształceniu młodzieży. W latach 2022-2024 dr Kołodziejczyk pełnił funkcję Kierownika Katedry Zarządzania Penitencjarnego w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, gdzie nadzorował rozwój oraz realizację programów edukacyjnych w tej dziedzinie. Jest również Współautor programu i Koordynatorem Studiów Podyplomowych Zarządzanie Jednostkami Organizacyjnymi dla kadry kierowniczej Służby Więziennej, realizowanych w latach 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 i 2023/2024. Od września 2015 roku dr Kołodziejczyk pełni funkcję Wiceprzewodniczącego Słupskiej Rady Edukacyjnej przy Prezydencie Miasta Słupsk, gdzie aktywnie wpływa na kształtowanie polityki oświatowej regionu. Koordynator i lider Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich w 2004 roku oraz Koordynator projektu i doradca merytoryczny „Szkoła Równych Szans” w latach 2007-2008, finansowego w Funduszy Norweskich. W 2023 roku kierował projektem badawczym w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, gdzie pełnił funkcję Kierownika projektu „Zarządzanie procesami edukacyjnymi w warunkach konfliktu zbrojnego – analiza realizacji projektu”. Projekt ten stanowił kluczowe badanie nad adaptacyjnością systemów edukacyjnych w ekstremalnych warunkach, takich jak konflikt zbrojny. Dr Kołodziejczyk pełni także funkcję Eksperta ds. strategii edukacyjnych w Gminie Lesznowola oraz jest Ekspertem programu Apple Education Strategic Planning oraz Apple Education Mentor. Od 2010 wspiera rozwój nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii firmy Apple. Członek Rady Programowej portalu Edustyle.pl, członek Redakcji Portalu Nowoczesnej Edukacji EDUNEWS.pl, Ekspert w Ośrodku Analitycznym THINKTANK oraz Członek Rady Ekspertów w Instytucie Nowoczesnej Edukacji. Redaktor Naczelny miesięcznika „Edukacja i Dialog” od 2007 roku, dr Kołodziejczyk regularnie publikuje felietony i artykuły analizujące współczesne wyzwania edukacyjne. Jest autorem książek „Gra o szkołę. W poszukiwaniu zasad zarządzania w nowych czasach” oraz „Collegium Futurum. W poszukiwaniu edukacji nowego wymiaru”, a także poradnika „Jak skutecznie zarządzać swoim czasem”. Jest współautorem książki „Rodzice w szkole”. Twórca i autor bloga EdukacjaPrzyszłości.blogspot.com, na którym od 2008 roku dzieli się swoimi analizami i przemyśleniami na temat przyszłości edukacji oraz najnowszych trendów w nauczaniu. Blog ten został doceniony przez środowisko edukacyjne – w 2012 roku znalazł się na liście 10 najlepszych blogów edukacyjnych portalu Socjomania, a w 2015 roku zajął II miejsce na najlepszy merytorycznie blog edukacyjny według Instytutu Edukacji Społecznej. W 2015 zajął I miejsce w konkursie pod patronatem Orange Polska dla doktorantów „Polska Cyfrowa 2020+” za najlepszą pracę doktorską dotyczącą edukacji przyszłości w kategorii socjologia. Nagrodzona praca „W poszukiwaniu edukacji nowej generacji. Nowatorski model organizacji inspirowany rozwojem ludzkiej świadomości”, została wysoko oceniona za nowatorskie podejście do modelowania systemów edukacyjnych. Za swoje zasługi w dziedzinie edukacji został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej w 2011 roku, Złotą Odznaką Społecznego Towarzystwa Oświatowego w 2007 roku oraz tytułem Zasłużony dla Miasta Człuchowa w 2008 roku.
Kosińska Małgorzata, mjr
e-mail: Starszy wykładowca,Instytut PenitencjarystykiW 2001 roku ukończyła w Akademii Bydgoskiej studia pedagogiczne z zakresu resocjalizacji. W 2002 roku przyjęta w szeregi Służby Więziennej, pełniła służbę w Zakładzie Karnym w Bydgoszczy-Fordonie. Od 2007 roku, na stanowisku starszego wykładowcy pełniła służbę w Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu. W roku 2020 przyjęta do Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki na stanowisko starszego wykładowcy w Instytucie Penitencjarystyki.
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską pt. „Kompetencje funkcjonariuszy Służby Więziennej w kontekście współczesnej refleksji andragogicznej” w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Absolwentka studiów magisterskich zarządzania kapitałem intelektualnym na Politechnice Łódzkiej oraz pedagogiki w zakresie edukacji dorosłych na Uniwersytecie Łódzkim. Ukończyła podyplomowe studium wspierania relacji międzyludzkich – Life Coaching, na Wydziale Socjologiczno – Ekonomicznym Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe z zakresu Penitencjarystyki dla kandydatów na oficerów Służby Więziennej. W 2011 r. ukończyła Łódzką Szkołę Trenerów o profilu trenerskim. W latach 2013- 2018 brała udział w licznych szkoleniach z zakresu e-learningu, metodyki kształcenia zdalnego. W latach 2016 – 2018 wykładowca na Uniwersytecie Trzeciego Wieku „Calisia” w Kaliszu. W 2016 r. ukończyła kurs podstawowy z mediacji, uprawniający do prowadzenia mediacji pozasądowych „Mediacja – uniwersalna metoda rozwiązywania konfliktów” prowadzony przez Stowarzyszenie Mediatorów Cywilnych. W latach 2015-2017 członek zespołu realizującego projekt „Learning by Doing” w ramach programu ERASMUS+ W latach 2020-2024 członek zespołu realizującego projekt „Pilotażowe kompleksy penitencjarne” w ramach programu ,,Sprawiedliwość” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 Podporucznik Służby Więziennej, asystent w Instytucie Penitencjarystyki w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Kowalewska Agnieszka, mjr
e-mail: ,
Starszy wykładowca, Instytut Penitencjarystyki
Mgr Psychologii, absolwentka jednolitych magisterskich studiów psychologicznych na Uniwersytecie Łódzkim, Wydziale Nauk o Wychowaniu (specjalizacja: psychologia stosowana, 1996-2001). Absolwentka studiów podyplomowych – Studium Pomocy Psychologicznej w Instytucie Psychologii Zdrowia w Warszawie. Ukończyła 4-letnią Szkołę Pomocy Psychologicznej w Ośrodku Edukacji Psychologicznej we Wrocławiu przygotowującą do niesienia profesjonalnej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej. Uczestniczyła w wielu szkoleniach i treningach rozwojowo – terapeutycznych. Ukończyła pierwszy i drugi stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR) i w tym obszarze rozwija swoje kompetencje. Od 2001r związana ze Służbą Więzienną (staż absolwencki w Zakładzie Karnym w Kaliszu). Od 2002 roku funkcjonariusz Służby Więziennej, przyjęta początkowo na stanowisko wychowawcy, następnie psychologa działu penitencjarnego w Zakładzie Karnym w Kaliszu. Absolwentka szkolenia oficerskiego w Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej. Od 2010 roku przeniesiona do Zakładu Szkolenia Penitencjarnego Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu, gdzie prowadziła zajęcia dydaktyczne w ramach szkoleń zawodowych i kursów specjalistycznych funkcjonariuszy Służby Więziennej. W roku 2020 przyjęta do Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki na stanowisko starszego wykładowcy w Instytucie Penitencjarystyki.
Kulawik Konrad, mjr
e-mail: ,
Numer ORCID 0000-0001-8206-7070
Starszy Wykładowca, Instytut Penitencjarystyki
Absolwent kierunku pedagogika opiekuńczo resocjalizacyjna ukończonego na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie (2008r.), szkolenia oficerskiego w Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej (2013r.), studiów podyplomowych z zakresy kryminologii na Wyższej Szkole Przedsiębiorczości im. Księcia Kazimierza Kujawskiego w Inowrocławiu (2017r.). Od 2009 r. funkcjonariusz Służby Więziennej, obecnie pełniący służbę na stanowisku starszego wykładowcy w Instytucie Penitencjarystyki (wcześniej jako starszy wychowawca działu penitencjarnego oraz w ramach oddelegowania wykładowca Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej). W ramach pracy penitencjarnej wyróżniony w II Edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Program Resocjalizacji Sprzyjający Readaptacji Osób Pozbawionych Wolności, pod patronatem Dyrektor Generalny Służby Więziennej. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarnej oraz kryminologii.
Kierownik Katedry Prawa i Polityki Penitencjarnej Instytutu Penitencjarystyki
W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem studia historyczne (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) oraz prawnicze (Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa w Kielcach). W 2017 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie historia. Jego praca doktorska dotyczyła losów Zygmunta Bugajskiego – twórcy systemu penitencjarnego II Rzeczpospolitej i organizatora przedwojennych szkół kształcących funkcjonariuszy Straży Więziennej. Wielokrotnie był stypendystą naukowym na obu ukończonych uczelniach. Jego pierwsza książka dotycząca buntu w więzieniu na Św. Krzyżu uzyskała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na najlepszy debiut historyczny roku organizowanym przez Polską Akademię Nauk i Instytut Pamięci Narodowej. Uczestnik krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Zainteresowania badawcze obejmują historię więziennictwa, ze szczególnym uwzględnieniem systemu penitencjarnego II Rzeczpospolitej oraz historię prawa karnego i penitencjarnego. Wśród podejmowanej dotychczas tematyki badawczej wymienić można zagadnienia związane z dziejami: więzień, losami osadzonych, funkcjonariuszy oraz osób tworzących międzywojenny system penitencjarny. Oprócz tematyki dotyczącej więziennictwa II Rzeczpospolitej, zainteresowania naukowe Bartosza Kułana obejmują również amerykański system penitencjarny. W tym szczególnie losy zakładu karnego na wyspie Alcatraz. W tym celu w 2018 r. przeprowadził kwerendę archiwalną w San Bruno w Kalifornii (USA), gdzie przebywał na wyjeździe badawczym.
Pułkownik SW w st. spocz., absolwent Uniwersytetu w Białymstoku – (magister pedagogiki) oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie (obecnie Akademii Policji w Szczytnie), gdzie uzyskał stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie nauk o bezpieczeństwie. Ponadto, ukończył studia podyplomowe w zakresie wychowania fizycznego w Wyższej Szkole Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, studia podyplomowe z zakresu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, studia podyplomowe z zarządzania zasobami ludzkimi na Wydziale Zarządzania, Politechniki Białostockiej oraz studia podyplomowe Master of Business Administration w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Białymstoku Były funkcjonariusz Służby Więziennej. W latach 2017 – 2021 Dyrektor Zakładu Karnego w Białymstoku. Od maja 2021 do lutego 2023 – Dyrektor Instytutu Penitencjarystyki Stosowanej (dawniej Instytut Badawczo-Rozwojowy) Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie. Prorektor Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w latach 2023 – 2024. Pełniąc służbę permanentnie zderzał rzeczywistość praktyczną ze światem nauki będąc jednocześnie funkcjonariuszem i wykładowcą akademickim, współredaktorem i autorem monografii oraz tekstów z zakresu bezpieczeństwa; promotorem prac licencjackich i magisterskich, promotorem pomocniczym przy przewodzie doktorskim. Aktualnie jest Członkiem Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego oraz Członkiem Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych. Jest recenzentem w czasopismach naukowych. Doświadczenie badawczo dydaktyczne zdobywał jako pracownik dydaktyczny na Uniwersytecie w Białymstoku, w Wyższej Szkole Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica w Białymstoku, w Wyższej Szkole Agrobiznesu w Łomży. Był adiunktem i koordynatorem kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne, kierownikiem Katedry Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Wyższej Szkole Agrobiznesu w Łomży, Kierownikiem Zakładu Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, członkiem Senatu Uczelni. Kolejne lata były związane z Akademią Wymiaru Sprawiedliwości (w pierwszych latach WSKiP, potem SWWS) Był adiunktem Instytutu Nauk o Bezpieczeństwie, dyrektorem instytutu, prorektorem.
Adiunkt, Instytut Penitencjarystyki, Kierownik Katedry Bezpieczeństwa
Penitencjarnego Instytutu Penitencjarystyki
Doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Obronił pracę doktorską pt. „Rola Służby Więziennej w realizacji zadań w systemie bezpieczeństwa narodowego RP” w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie. Absolwent studiów magisterskich na kierunku bezpieczeństwo narodowe ukończonych na Wydziale Cybernetyki WAT a także studiów podyplomowych w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej oraz w zakresie penitencjarystyki. Ukończył program mentoringowy TopMinds Fundacji Fulbrighta. Autor kilkunastu artykułów naukowych/rozdziałów w monografiach naukowych. Porucznik Służby Więziennej, kierownik Katedry Bezpieczeństwa Penitencjarnego Instytutu Penitencjarystyki w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Aktualne zainteresowania badawcze: bezpieczeństwo jednostek penitencjarnych, bezpieczeństwo wewnętrzne, socjologia grup dyspozycyjnych.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie rozprawy Spór między Tomaszem z Akwinu i Janem Peckhamem o jedność formy substancjalnej w człowieku. Źródła i konsekwencje (2014). Praca doktorska nagrodzona wyróżnieniem przyznanym przez Radę Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej UKSW. Magisterium z filozofii w 2008 roku. Studia ukończone z wyróżnieniem.
Od 2020 roku adiunkt w Instytucie Społecznych Podstaw Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości (wcześniej SWWS), od 2024 adiunkt w Instytucie Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Stypendysta Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego (Liechtenstein), Fundacji Lanckorońskich z Brzezia (Londyn) oraz Deutscher Akademischer Austausch Dienst (Kolonia). Redaktor w czasopiśmie „Pro Fide, Rege et Lege” oraz w „Roczniku Tomistycznym”. Nauczyciel dyplomowany etyki w szkole podstawowej i średniej.
Zainteresowania naukowe: filozofia starożytna i średniowieczna, filozofia człowieka, tomizm, etyka, dydaktyka, pedagogika
Absolwent Akademii Obrony Narodowej, stopień naukowy doktora nauk o bezpieczeństwie uzyskał w Akademii Sztuki Wojennej. Posiada doświadczenie dydaktyczne jako nauczyciel akademicki. Jest autorem i współautorem artykułów naukowych, inicjatorem konferencji, szkoleń i warsztatów poświęconych szeroko rozumianemu bezpieczeństwu. Członek zespołów w zakresie ekspertyz i opracowań w ramach współpracy z podmiotami publicznymi i prywatnymi. Współpracuje z ośrodkami akademickimi i szkoleniowymi resortów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz organizacjami non-profit. Jest członkiem Stowarzyszenia Ekspertów Bezpieczeństwa RP. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego, zarządzania kryzysowego, antyterroryzmu, obronności, bezpieczeństwa aglomeracji miejskich, bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej oraz instytucjonalnych wymiarów bezpieczeństwa narodowego.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (2009) – praca poświęcona mnemotechnice polskiej XIX i początku XX w. Absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu a także studiów podyplomowych – menedżer w oświacie (Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium). Przez wiele lat związany ze szkolnictwem: pracował m.in. jako nauczyciel konsultant, nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie; w latach 2009-2020 prowadził zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu dydaktyki i pedeutologii. Opracował i przeprowadził liczne szkolenia dotyczące m.in.: regionalizmu, metod uczenia się i nauczania, pracy z uczniem zdolnym. W latach 2013-2015 pełnił na terenie powiatu kaliskiego obowiązki specjalisty-koordynatora sieci kształcenia nauczycieli dotyczącej tematyki twórczego myślenia, przygotował i koordynował cztery projekty edukacji regionalnej w południowej Wielkopolsce (2015-2019). Zainteresowania badawcze realizuje wokół zagadnień związanych z edukacją historyczną i regionalną oraz tradycją i zastosowaniem metod mnemotechnicznych (opracował m.in. monografię: Méthode mnémonique polonaise. Antoni Jaźwiński (1789-1870) i jego sztuka pamięci (2013). Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych, haseł w słownikach biograficznych, redaktor trzech zbiorów scenariuszy zajęć dotyczących dziedzictwa kulturowego Wielkopolski oraz 22 tomu „Zeszytów Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” (2022).
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; doktorat uzyskał na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; temat pracy doktorskiej: Wywieranie wpływu społecznego wśród skazanych i tymczasowo aresztowanych przebywających w warunkach izolacji więziennej. Major Służby Więziennej w stanie spoczynku. Od 2019 jest zatrudniony jako adiunkt w Instytucie Penitencjarystyki Stosowanej Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Posiada niezbędne kwalifikacje uprawniające do nabywania i stosowania testów z kategorii B1 potwierdzone pozytywnym wynikiem egzaminu z podstaw psychometrii dla osób niebędących psychologami; ukończył szkolenia certyfikacyjne uprawniające do nabywania i stosowania kilku metod z kategorii B2. Jest członkiem Rady Naukowej Koła Terenowego w Kielcach Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego oraz Rady Naukowej Instytutu Penitencjarystyki Stosowanej Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Krajowy staż naukowy odbył w Instytucie Nauk o Bezpieczeństwie na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obszary badawcze: bezpieczeństwo w zakładach karnych i aresztach śledczych, wywieranie wpływu społecznego, manipulacja, ingracjacja. Kierował projektami badawczymi, m. in.: ,,Poczucie bezpieczeństwa osadzonych w polskich jednostkach penitencjarnych”, ,,Prawne i psychopedagogiczne aspekty pełnienia służby przez funkcjonariuszy działu ochrony Służby Więziennej”. Niektóre ważniejsze publikacje: Wywieranie wpływu społecznego w warunkach izolacji więziennej (2010), Wypadki nadzwyczajne w warunkach izolacji więziennej w świetle teorii uczenia się (2011), Autoagresja w warunkach izolacji więziennej-nie tylko funkcjonalne aspekty zachowania (2012); Wpływ użycia środków przymusu bezpośredniego na zachowanie osób pozbawionych wolności. Rozważania w kontekście zdarzeń mających miejsce w polskich jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej w latach 2010-2019 (2020); Sense of security among inmates in polish prisons and detention facilities (2021), A sense of safety prisoners detained in holding cells of penitentiaries and remand centers (2021); Zasadność stosowania czynności profilaktycznych w jednostkach penitencjarnych (2022); Radykalizacja postaw religijno-ideologicznych więźniów jako zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładów karnych i aresztów śledczych (2024); współredaktor monografii Psychologiczne i pedagogiczne aspekty pełnienia służby przez funkcjonariuszy działu ochrony polskiej Służby Więziennej. Relacja z badań (2023).
Psycholog specjalizująca się w psychologii klinicznej. Ma otwarty przewód doktorski w Katedrze i Zakładzie Psychologii klinicznej Uniwersytetu im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. W ramach prowadzonych badań podejmuje zagadnienia dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dorosłych. Ukończyła studia podyplomowe dotyczące diagnozy psychologicznej oraz pedagogiki. Zdobyła kwalifikacje psychoterapeutyczne w nurcie poznawczo-behawioralnym. W ostatnich latach w szczególności zajmuje się zarówno praktycznie, jak i naukowo skutecznością i zastosowaniem technik związanych z trzecią falą nurtu poznawczo-behawioralnego. W tym zakresie odbyła dodatkowe szkolenia m.in. ISST approved training module, Wprowadzenie do podejścia Współczucia, Wykorzystanie ACT w depresji. Od 2012 r. jest funkcjonariuszem Służby Więziennej. Początkowo pracowała jako psycholog w Areszcie Śledczym w Poznaniu zajmując się głównie diagnozą osób skazanych. Od 2019 r jest asystentem w Wyższej Szkole Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie a obecnie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Jest autorką ponad trzydziestu publikacji naukowych oraz uczestnikiem wielu konferencji naukowych. Obecnie jako koordynator ds. procesu kształcenia prowadzi studia podyplomowe z Zarządzania Komórkami Organizacyjnymi.
Absolwent Prawa oraz Administracji na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 2021-2023 odbył aplikację adwokacką przy Izbie Adwokackiej we Wrocławiu. Adwokat i mediator.Zainteresowania naukowe Jakuba Nyziaka koncentrują się wokół styku prawa publicznego i prywatnego oraz prawa w działaniu (law in action), w szczególności w zakresie: praw podstawowych, prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i administracyjnego; organizacji systemu wymiaru sprawiedliwości i jego kadr; alternatywnych metod rozwiązywania sporów, godności człowieka, podmiotowości rodziny, idei sprawiedliwości. Swoje zainteresowania naukowe łączył dotychczas z aktywnością zawodową m. in. jako asystent sędziego Sądzie Okręgowym w Sieradzu oraz stały mediator sądowy wpisany na listę prowadzoną przez prezesów sądów okręgowych w kilku polskich miastach. Od 2022 jest również mediatorem w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (kadencja 2023-2027). W latach 2022-2024 był stałym współpracownikiem Centrum Analiz Strategicznych Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, gdzie odpowiadał m. in. za koordynację projektów edukacyjnych związanych z zarządzaniem strategicznym oraz komunikacją społeczną.Od czasów studiów zaangażowany w życie trzeciego sektora. Współpracownik licznych organizacji pozarządowych o charakterze patriotycznym i obywatelskim z całej Polski, gdzie angażował się m. in. jako ekspert, współautor licznych raportów i analiz, moderator, konferansjer oraz wolontariusz. W latach 2018 – 2021 członek zarządu Fundacji Przyszłość Pokoleń, gdzie odpowiadał m. in. za zagadnienia prawne, szkolenia z zakresu edukacji prawnej oraz tworzenie raportów i analiz. W ramach działalności w trzecim sektorze współpracował m. in. z uczelniami wyższymi, Krajową Szkołą Administracji Publicznej, naczelnymi organami administracji publicznej oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
Pol Jan, O. dr
e-mail: ,
Numer ORCID: 0000-0002-3625-6361
Profesor AWS, Instytut Penitencjarystyki
Profesor w Instytucie Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Praca magisterska (1992) z zakresu Katolickiej Nauki Społecznej obroniona w Papieskiej Akademii Teologicznej, Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie. Praca doktorska (2006) na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W latach 1996-1998 był stypendystą Albert Ludwigs Universitaet Freiburg i Br. /Niemcy/. W latach 2002-2005 odpowiadał za dział szkoleń oraz formację pracowników i wolontariuszy Caritas w Polsce. Od roku 1998 do 2019 roku był wykładowcą akademickim Instytutu Politologii /Katedra Polityki Społecznej/ WNHiS Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2017 roku wspiera i koordynuję działania duszpasterskie w biurze Naczelnego Kapelana Więziennictwa w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej. Należy do: – Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej – Polskie Towarzystwo Socjologiczne – Polskie Towarzystwo Penitencjarne. Zakres zainteresowań badawczych: – polityka penitencjarna – resocjalizacja penitencjarna – religijność społeczeństwa polskiego – patologie życia społecznego – wypalenie zawodowe pracowników i wolontariuszy – duszpasterstwo więzienne – socjologia
Doktor nauk prawnych w zakresie prawa (doktorat: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 2017 rok). Autor publikacji naukowych. Uczestnik krajowych konferencji naukowych oraz szkoleń, w szczególności organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury. Czynny uczestnik projektu Edukacja prawna młodzieży w szkołach ponadgimnazjalnych. Główny przedmiot zainteresowań naukowo-badawczych stanowią osobowe źródła dowodowe oraz prawno-kryminalistyczna problematyka czynności procesowych.
Zastępca Dyrektora Instytutu Penitencjarystyki ds. DydaktykiMariusz Snopek – doktor nauk społecznych, pedagog, adiunkt w Instytucie Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, koordynator kierunku Penitencjarystyka. Wieloletni specjalista penitencjarny w służbie więziennej okręgu opolskiego, biegły sądowy Sądu Okręgowego w Opolu. Autor trzech monografii autorskich, dwóch prac redagowanych, trzech współredagowanych oraz około 40 artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach i monografiach, krajowych i zagranicznych. Popularyzator nauki, organizator w murach macierzystej uczelni takich przedsięwzięć, jak koncerty zespołów więziennych oraz spektakli teatralnych. Jest inicjatorem i organizatorem wystawy „Efekty więziennej izolacji” prezentującej wytwory skazanych, zarówno o wymiarze melioratywnym (obrazy, rzeźby wiersz itp.), jak i pejoratywnym (narzędzia do samouszkodzeń, tatuowania, przemytu itp.). Wystawa prezentowana była w uniwersytetach, muzeach i innych placówkach o charakterze edukacyjnym. Wszystkie eksponaty zostały pozyskane z jednostek penitencjarnych i należą do prywatnych zbiorów dra Snopka. Zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień resocjalizacyjnych i penitencjarnych, w szczególności patologizacji zachowań ludzkich oraz pejoratywnych aspektów uwięzienia. Badawczo podejmuje takie kwestie, jak zjawisko nieformalnej stratyfikacji społecznej, degradacja psychospołeczna, deprywacja potrzeb uwarunkowana izolacją penitencjarną oraz mechanizmy obronne stosowane w sytuacji trudnej wynikłej z inkarcerowania, jak również zdobienie i piętnowanie ciała.
Doktor nauk społecznych, pedagog, adiunkt w Instytucie Penitencjarystyki Akademii Wymiaru sprawiedliwości. Wieloletni wykładowca na wyższych uczelniach. Autorka 5 monografii, współautorka 6 monografii, autorka ponad 40 artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach krajowych i zagranicznych, a także ponad 20 rozdziałów w różnych monografiach naukowych. Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogika przyznany przez Radę Naukową Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Tytuł rozprawy doktorskiej ” Drama w rozwijaniu możliwości komunikacyjnych dzieci z zespołem Aspergera” promotor rozprawy prof. dr hab. Tadeusz Gałkowski, recenzenci: dr hab. Jacek Błeszyński, prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski (2010) Magister sztuki, uzyskany w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, na Wydziale Aktorskim (1989). Tytuł Logopedy Dyplomowanego uzyskany na Uniwersytecie Warszawskim, Wydział Polonistyki, Pomagisterskie Studium Logopedyczne. Podyplomowe Studia Neurologopedii na Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Humanistyczny. Studium Doktoranckie Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie (ukończone w 2007 roku) Studia podyplomowe : Organizacja i zarządzanie oświatą (Wyższa Szkoła Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi) Studia podyplomowe: Oligofrenopedagogika (Edukacja i Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem) Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie. Studia podyplomowe: Socjoterapia i terapia pedagogiczna, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie. Moje zainteresowania dotyczą zagadnień z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, a także resocjalizacyjnej i szeroko pojętej penitencjarystyki. Badawczo podejmuje kwestie dotyczące zaburzeń w rozwoju dzieci i młodzieży, a także ich zdrowia psychicznego i nieprzystosowania społecznego.
Wójcik-Skwarska Aneta, dr
e-mail: ,
Numer ORCID: 0000-0002-3737-5629
Adiunkt, Instytut Penitencjarystyki
Członek Rady Naukowej Instytutu Penitencjarystyki
Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce (2012), stopień nadany uchwałą Rady Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Dysertacja napisana w ramach projektu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dyplomowany dziennikarz. Absolwent dwuletniego dziennego Podyplomowego Studium Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, specjalizacja prasowa. Absolwent dziennego Podyplomowego Studium – Wspieranie osób odmiennych kulturowo na rynku pracy, prowadzonego przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Magister pedagogiki. Studia dzienne, jednolite zrealizowane w latach 1999-2003 na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, ukończone z wyróżnieniem i dyplomem summa cum laude. Pierwsza w – wówczas 50 letniej – historii Wydziału Pedagogicznego stypendystka Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Wysoka średnia ocen, uczestnictwo w licznych konferencjach, sympozjach, w wyjeździe studyjnym do Wyższej Szkoły Pracy Socjalnej w Kolonii, w programie badawczym Xenophob (realizowanym przez Instytut Polityki Społecznej UW) umożliwiły zrealizowanie studiów na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w ramach programu MOST w Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej na kierunku psychologia. Magister politologii w zakresie polityki społecznej. Studia dzienne, jednolite zrealizowane w latach 1997-2000 na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW ukończone z wyróżnieniem i z dyplomem summa cum laude . W ramach Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW ukończyła z wynikiem bardzo dobrym Studium Pedagogiczne uprawniające do nauczania: wiedzy o społeczeństwie i historii. Doświadczenia, w tym zawodowe gromadziła w: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Komitecie Integracji Europejskiej, Wyższej Szkole Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych, Kuratorium oświaty, szkole specjalnej przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szkole podstawowej, Gazecie Giełdy Parkiet, itd. Nauczyciel akademicki wybrany w 2023 r. na promotora 14 prac licencjackich.
Zastępca Dyrektora Instytutu Penitencjarystyki ds. Współpracy ogólnokrajowej i międzynarodowej oraz projektów badawczych
Psycholog, specjalność psychologia zdrowia i kliniczna, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny PTTPB i EABCT, terapeuta EMDR. Posiada doświadczenie zawodowe w obszarze służby medycyny pracy SW, pomocy społecznej, publicznych i niepublicznych poradniach zdrowia psychicznego, dydaktyki akademickiej i wojskowej. Odbyła staże – zawodowy, m.in. w szpitalu więziennym, oraz kliniczny w Klinice Psychiatrii 10 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy. Uzyskała uprawnienia orzecznicze w zakresie psychologii transportu, badań psychologicznych osób starających się o pozwolenie na broń, stosowania baterii testów klinicznych w procesie diagnostycznym oraz badań predyspozycji funkcjonariuszy do służby na określonych stanowiskach lub w określonych komórkach Służby Więziennej. Ukończyła studia podyplomowe z interwencji kryzysowej, psychoterapii CBT (Uniwersytet Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie), psychologii transportu (Uniwersytet Warszawski) oraz penitencjarystyki (Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości). W ramach szkoleń terapeutycznych zrealizowała dodatkowe szkolenia, m.in. Dialectical Behavioral Therapy, Emotional Schema Therapy, Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) – Level 1, Level 2. Aktualnie pełni służbę w charakterze nauczyciela akademickiego, asystenta w Instytucie Penitencjarystyki uczelni. Zainteresowania naukowe dotyczą komparatystyki działań terapeutycznych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w różnych systemach penitencjarnych, wypalenia zawodowego i profilaktyki zdrowia funkcjonariuszy Służby Więziennej.
Masz pytania?
Napisz do nas. Na każdą kwestię postaramy się odpowiedzieć tak szybko jak tylko będzie to możliwe.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.