W dniu 14 kwietnia w Polish Academy of Social Sciences and Humanities w Londynie odbyła się Międzynarodowa konferencja naukowa pn. „DIAGNOSIS OF REALITY – PRESENT PROBLEMS OF CHILDREN, TEENAGERS, AND ADULTS”. Wykładom towarzyszyły sekcje tematyczne oferujące liczne referaty odnoszące się do tematu wiodącego konferencji.
W sesji plenarnej swój referat przedstawił mjr dr Konrad Wierzbicki, prof. Instytutu Nauk o Rodzinie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Tytuł referatu „Aktualność nauczania św. Jana Pawła II w trosce o kondycję współczesnej rodziny” wskazuje, że koncentrował się on na kwestiach dotyczących znaczenia rodziny jako wartości społecznej, a także wartości związanych z rodziną, co zostało szczególnie mocno wyeksponowane w odniesieniu do nauczania św. Jana Pawła II.
W świetle zaprezentowanych rozważań, dotyczących wybranych elementów koncepcji wychowania w rodzinie wg św. Jana Pawła II, dr Wierzbicki stwierdził, że u jej podstaw leży konkretne postrzeganie człowieka i jego powołania. W swoim wystąpieniu zwrócił również uwagę, że dyskusja na temat aktualnych problemów związanych z funkcjonowaniem rodziny we współczesnym świecie wywołuje niemałe zainteresowanie w kręgach społecznych oraz naukowców podejmujących się diagnozy potrzeb wynikających z wzajemnych interakcji występujących w tym naturalnym środowisku wychowawczym.
Prezentacja wyników badań dotyczących zmian zachodzących w układzie ról i zadań rodziny pozwoliła dr. Wierzbickiemu na wskazanie czynników, które mogą stanowić źródło zagrożeń dla jej prawidłowego funkcjonowania oraz przebiegu procesu wychowania dzieci i młodzieży.
Podejmując się próby sformułowania teoretycznych i metodycznych podstaw oddziaływania na dzieci i młodzież, zwrócił uwagę na potrzebę planowania procesu wychowania, które w pierwszej kolejności dokonuje się w rodzinie i szkole, następnie na różnych etapach życia ludzkiego. Wśród wielu czynników wpływających na dysfunkcjonalność rodziny wymienił te, które najczęściej dotyczą uzależnień, stosowania przemocy co do jej członków oraz problemów związanych z niezaspokojeniem potrzeb, zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Podkreślił, że obecność tych negatywnych zjawisk na skutek zaniedbań w wypełnianiu funkcji wychowawczych może upośledzać obraz rodziny i prowadzić do rozpadu jej struktury, zwłaszcza w środowisku osób pozbawionych wolności. Uwięzienie jednego lub obojga rodziców pociąga za sobą niezliczone negatywne skutki dla rozwoju dziecka. Konsekwencją przebywania rodziców w warunkach izolacji penitencjarnej jest znaczne ograniczenie ich udziału w życiu rodzinnym, ponieważ nie mogą oni w pełni wywiązywać się ze swoich obowiązków rodzicielskich i małżeńskich. W niektórych przypadkach kontakt z rodziną staje wówczas ograniczony i utrudniony. Obszar zagadnień problemowych i badawczych dotyczących rodziny i wszystkiego, co dotyczy powyższej tematyki, znajduje się w centrum zainteresowania Instytutu Nauk o Rodzinie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.